نحوه انتخاب داکت اسپلیت بوش

جهت انتخاب داکت اسپیلت ابتدا باید ظرفیت سرمایشی واحد آپارتمان را محاسبه کرد . در اینجا به چند روش جهت محاسبه دقیق ظرفیت سرمایشی اشاره می کنیم، سپس با توجه به کاتالوگ داکت اسپلیت بوش دستگاه مورد نظر را از داخل کاتالوگ داکت اسپلیت بوش انتخاب می کنیم.

محاسبه ظرفیت سرمایشی جهت انتخاب داکت اسپلیت بوش

محاسبه ظرفیت سرمایشی و گرمایشی یک واحد آپارتمان مسکونی یا اداری یا یک پروژه چند واحدی با کاربری مسکونی، اداری، تجاری را جهت استفاده از داکت اسپلیت بوش را به چند روش گوناگون میتوان انجام دادکه هر کدام از آنها در نوع خود بسیار کاربردی می باشد. آن روش ها عبارت اند از محاسبات بار سرمایشی و گرمایشی با نرم افزار کریر و روش دیگر محاسبات بار سرمایشی و گرمایشی به روش سرانگشتی که روش سرانگشتی بر اساس متراژ واحد انجام می شود.

  1. انتخاب داکت اسپلیت بوش در نرم افزار کریر:

معمولا مهندسان طراح تاسیسات جهت محاسبه بار سرمایشی از این نرم افزار استفاده می کنند. جهت محاسبه بار سرمایشی و گرمایشی نیاز به فایل نقشه اتوکد می باشد همچنین در فایل نقشه می بایست موقعیت دقیق پروژه به همراه نماهای مختلف و متریال مصرفی( دیوارها، پنجره ها، سقف، کف، نوع عایق و …) به طور کامل بیان شده باشد تا مهندس تاسیسات با وارد کردن جزئیات پروژه در نرم افزار کریر محاسبات بار سرمایشی را در فصول مختلف بدست آورد و بعد از آن با انتخاب سیستم داکت اسپلیت ظرفیت هرواحد مشخص شود.

  1. انتخاب داکت اسپلیت بوش با محاسبه سرانگشتی بار سرمایشی:

در این روش معمولا در واحدهای مسکونی در شهرهایی با شرایط آب و هوای مانند تهران به ازای هر ۳۰ متر مربع = یک تن تبرید یا  BTU/h 12000 در نظر می گیرند و برای شهرهایی با شرایط گرمتر و دمای رطوبت کمتر مانند قم هر ۲۵ متر مربع = یک تن تبرید یا  BTU/h 12000 در نظر می گیریم.

برای مثال برای یک واحد ۹۰ متری با ۲ اتاق خواب در شهر تهران نیاز به داکت اسپلیت بوش  ۳ تن تبرید یا داکت اسپلیت بوشBTU/h 36000 سرمایش لازم داریم.

۹۰÷۳۰=۳ Ton

Btu 36000=Btu 12000˟۳

پس ما نیاز به دستگاه داکت اسپلیت بوش BTU/h 36000 داریم.

در اینجا جهت محاسبه و انتخاب راحت تر شرکت سرماسده ایرانیان آسای  به عنوان نماینده انحصاری داکت اسپلیت بوش جدولی را ارائه میدهد که به راحتی ظرفیت مورد نظر را بتوانید جهت انتخاب داکت اسپلیت بوش انجام دهید.

 نکته: در واحدهایی که دارای ۳ اتاق خواب هستند شرکت سرماسده ایرانیان آسای وارد کننده اصلی داکت اسپلیت بوش پیشنهاد می‌کند جهت مصرف انرژی کمتر و پایین آمدن سطح صدا هنگام استفاده و بهره وری و راندمان بالاتر  از دو دستگاه داکت اسپلیت بوش BTU/h 24000 استفاده کنید. به این صورت که قسمت اتاق خواب ها را با یک دستگاه داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 24000 و قسمت سالن را با یک داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 24000 سرد و گرم کنید.

در اینجا مصرف انرژی تا ۵۰% کاهش می یابد زیرا معمولا در زمانی که دستگاه داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 24000 اتاق خواب ها روشن است دستگاه دیگر خاموش است و برعکس.

 نکته: برای این مدل واحدهای آپارتمانی هم شرکت سرماسده ایرانیان آسای وارد کننده اصلی داکت اسپلیت بوش پیشنهاد می‌کند از دو دستگاه داکت اسپلیت اینورتر استفاده کنید. یک دستگاه داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 برای سالن و یک دستگاه داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 24000 برای اتاق خواب ها که با این کار هم سطح صدا در عملکرد بسیار پایین می آید و هم مصرف انرژی تا ۵۰% کاهش می باید.

نحوه انتخاب دستگاه داکت اسپلیت بوش از کاتالوگ

در اینجا به موارد مهم برای انتخاب درست دستگاه داکت اسپلیت از کاتالوگ اشاره میکنیم .

  • مرحله اول:

در مرحله اول می بایست ظرفیت مورد نظر را از کاتالوگ پیدا کنیم. برای مثال اگر در محاسبه به ظرفیت سرمایشی BTU/h 34000  رسیدید و این عدد را در کاتالوگ در قسمت ظرفیت پیدا نکردید عدد نزدیک تر روبه بالا را انتخاب می کنیم. در کاتالوگ داکت اسپلیت اینورتر بوش عدد نزدیکتر مربوط به داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 می باشد.

  • مرحله دوم:

ظرفیت گرمایشی داکت اسپلیت بوش را در اینجا بصورت زیر میتوان مشاهده کرد زیرا داکت اسپلیت اینورتر بوش دارای سیستم هیت پمپ (پمپ حرارتی) می باشد که عملیات گرمایش در زمستان را به راحتی برای استفاده کننده انجام میدهد.

  • مرحله سوم:

در این مرحله میخواهیم سطح صدای داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 را در جدول پیدا کنیم که با واحد دسی بل مشخص می شود. داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 یکی از کم صدا ترین داکت اسپلیت های بازارکشور می باشد.

در جدول بالا مشاهده میکنیم که سطح صدای داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 بسیار پایین است. نماد این عدد (dba) می باشد.

  • مرحله چهارم:

مصرف برق یکی از دغدغه های اصلی مصرف کننده داکت اسپلیت در ایران می باشد. با توجه به تکنولوژی منحصر به فرد استفاده شده در داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 در کاتالوگ داکت اسپلیت بوش می توان به راحتی این مقایسه را انجام داد که داکت اسپلیت اینورتر بوش نسبت به سایر دستگاه های داخل بازار کشور مصرف بسیار پایین تری دارد که در جدول زیر به آن اشاره شده است.

  • مرحله پنجم:

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب داکت اسپلیت مهم است اندازه دستگاه داکت اسپلیت می باشد. در اینجا اندازه یونیت داخلی داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 و یونیت خارجی داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 را در کاتالوگ نشان میدهیم.

اندازه یونیت داخلی از آنجا مهم است در برخی از واحد های آپارتمان محدودیت فضا از نظر طول یا عرض یا ارتفاع دارند. یونیت داخلی داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000 از نظر ابعادی بسیار اندازه و کامپکت طراحی شده است به طوری که دارای مناسب ترین ارتفاع جهت انتخاب در واحدهای آپارتمانی می باشد.

همچنین ابعاد یونیت خارجی هم اگر قرارباشد دستگاه در بالکن قرار گیرد بسیار مهم می شود. کمپانی بوش با طراحی کندانسورهای منحصربه فرد و استفاده از فن هایی با عملکرد بی نظیر به اندمان بالا دست پیدا کند که این امر منجربه طراحی کندانسور در ابعاد بسیار مناسب جهت استفاده در واحدهایی که محدودیت فضا دارد شده است. در جدول زیر از روی کاتالوگ اندازه یونیت خارجی داکت اسپلیت اینورتر بوش BTU/h 36000  را نشان میدهیم.

  • مرحله ششم:

یکی از مهم ترین عوامل انتخاب داکت اسپلیت فشار استاتیک آن دستگاه می باشد. زیرا می بایست وقتی سیستم کانال جهت انتقال هوا توسط مهندسین تاسیسات طراحی گردید میزان افت فشار را در کانال محاسبه کند در واقع میزان هوای خروجی داکت اسپلیت باید بر افت فشار کانال غلبه کند. میزان افت فشار در جدول فنی دستگاه با نام STATIC PRESSURE و با واحد pa نشان داده می شود.

  • مرحله هفتم:

بعد از انتخاب درست دستگاه از روی کاتالوگ داکت اسپلیت بوش حال می بایست از شرکت نماینده قیمت در غالب یک پیش فاکتور گرفته شود شرکت سرماسده ایرانیان آسای به عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش داکت اسپلیت بوش بهترین قیمت و ارزان ترین قیمت را با بالاترین کیفیت خدمات به خریداران ارائه میدهد.

شرکت سرماسده ایرانیان آسای به عنوان نماینده داکت اسپلیت بوش و ارائه دهنده خدمات پس از فروش داکت اسپلیت بوش  هیچ گونه هزینه ای در قبال محل دریافت نمیکند و کالا را به طور صحیح و سالم درب پروژه به مشتری تحویل میدهد.

چرا کمپرسورهای داکت اسپلیت در ایران زود خراب می شود؟

یکی از دلایل اصلی خرابی کمپرسورهای  استفاده شده در داکت اسپلیت استفاده از گازهای ( مبرد ) و روغن های نا مرغوب و غیراستاندارد است که این موضوع باعث می گردد تا کمپرسورهای مرتبا دچار مشکل شوند و از آنجا که کمپسورهای استفاده شده در داکت اسپلیت از نوع روتاری و اسکرال می باشد تعمیر آن در صورت خرابی قابل صرف اقتصادی نمی باشد.

عدم سرویس دوره ای عامل دیگری است که به داکت اسپلیت آسیب جدی وارد می کند. از طرفی نبود متخصصین کافی در این حوزه فضا را برای سودجویان فراهم میکند تا با ارائه محصولات بی کیفیت و قطعات نامرغوب باعث ضررهای قابل توجهی به مشتریان شوند. از این رو شرکت سرماسده ایرانیان آسای به عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش داکت اسپلیت بوش با تشکیل یک کار گروه فعال در زمینه خدمات پس از فروش داکت اسپلیت بوش این مشکل را برطرف کرده است.

نوع مبرد استفاده شده می تواند تاثیرات بسزایی بر عملکرد و راندمان کمپرسور داکت اسپلیت بگذارد. در این مورد به موارد ذیل اشاره میکنیم:

  • استفاده از گازهای مبرد با خلوص و کیفیت بالا می تواند باعث کارایی بالاتر کمپرسور و کاهش مصرف انرژی شود. از اینرو در داکت اسپلیت بوش از گاز R410a با خلوص بالا استفاده می شود. در صورتی که برندهای ضعیف در بازار کشور از گازهای حاوی ناخالصی که ممکن است باعث افت کارایی و خرابی کمپرسور شود استفاده می کند به دلیل پایین آمدن قیمت داکت اسپلیت.
  • روغن های مرغوب با کیفیت بالا باعث کاهش اصطکاک و افزایش عمر مفید قطعات می شوند. همچنین انتقال حرارت را در کمپرسور بهبود می بخشد. روغن های استفاده شده در داکت اسپلیت های بوش دارای ویسکوزیته مناسب هستند تا فشار مورد نیاز جهت روغن کاری را تامین کند.
  • تعویض و شارژ گاز دوره ای نیز حائز اهمیت می باشد و عدم انجام این کار باعث کاهش کارایی دستگاه داکت اسپلیت می شود. بنابر این برای بهینه سازی عملکرد کمپرسورهای داکت اسپلیت توصیه می شود همواره از مواد مصرفی با کیفیت و مطابق با استانداردها استفاده شود و برنامه منظمی برای تعویض و نگهداری آنها در نظر گرفته شود.